Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ


 Την Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2022 πραγματοποιήθηκαν  δύο εκπαιδευτικές επισκέψεις σε εκθεσιακούς χώρους στην Νάουσα της Πάρου για τους μαθητές τριών τμημάτων, Β1, Β3 και Γ2, του Γυμνασίου της Πάρου.

1) Η Ομοσπονδία Συλλόγων Γυναικών Πάρου Κυκλάδων και οι Σύλλογοι Γυναικών Πάρου και Αντιπάρου διοργάνωσαν  στον Εκθεσιακό χώρο Μαρίνας της Νάουσας την έκθεση κόμικς του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» στα πλαίσια του προγράμματος για το Αρχαίο Δράμα, που παρουσιάστηκε 28 Απριλίου- 31 Μαΐου στην Αθήνα,  εμπνευσμένη από τις τραγωδίες «Ηλέκτρα» του Ευριπίδη και του Σοφοκλή και «Χοηφόροι» του Αισχύλου με θέμα: « ΗΛΕΚΤΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ».

Αρχικά, στον χώρο του σχολείου, έγινε ανάλυση του ιστορικού και κοινωνικού υπόβαθρου στο οποίο βασίζεται η θεματολογία της έκθεσης (τον μύθο των Ατρειδών και τον μύθο της Ηλέκτρας)  από την Έλενα Βόγλη, καθηγήτρια Γαλλικής Φιλολογίας και Θεατρολογίας, και την Βασιλική Γκολιομύτη, καθηγήτρια Ελληνικής Φιλολογίας.

 Την παρουσίαση του διαδραστικού προγράμματος, διάρκειας περίπου μιάμισης ώρας για κάθε τμήμα,  έκανε η κυρία Καλλιόπη Λιαδή, Καλλιτεχνική Σύμβουλος του προγράμματος Ι.Μ.Κ.

Σύγχρονοι καλλιτέχνες δημιούργησαν 26 πρωτότυπες μικρές ιστορίες κόμικς, εμπνευσμένοι από τη μορφή και τον χαρακτήρα της Ηλέκτρας, τους συμβολισμούς και τα επιμέρους θέματα που πλαισιώνουν τις ομώνυμες τραγωδίες  του Σοφοκλή και του Ευριπίδη και την τραγωδία «Χοηφόροι» του Αισχύλου. Οι ιστορίες τους, αν και αρκετές φορές ακολουθούν τον αρχαϊκό μύθο, τον τοποθετούν σε ένα σύγχρονο κοινωνικό- πολιτικό περιβάλλον ή στον κόσμο της φαντασίας τον ανατρέπουν και λειτουργούν ως μέσο επανεξέτασης των εννοιών που πραγματεύεται όπως η απόδοση της Δικαιοσύνης, η εκδίκηση, η προσωπική και συλλογική ευθύνη και ηθική συνέπεια. Με αφορμή αυτές τις σκηνές του μύθου των Ατρειδών και τον τρόπο που διαπλέκονται χαρακτήρες και γεγονότα στο πλαίσιο της αρχαίας αφήγησης, τίθεται το ερώτημα αν υπάρχουν αναλογίες με ψυχικά τοπία στην σημερινή εποχή .Οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις, τα ήθη κλειστών οικογενειών, οι γυναικοκτονίες, οι βεντέτες, τα ψυχολογικά αδιέξοδα, η κατάχρηση εξουσίας και η καταφυγή στην αυτοδικία δεν ανήκουν μόνο στο παρελθόν ,αλλά συνεχίζουν να γίνονται πρωτοσέλιδα και να συγκλονίζουν την κοινή γνώμη χωρίς πάντα να επέρχεται κάποιου είδους κάθαρση. Ο θεατής/αναγνώστης στην έκθεση των κόμικς ακολουθεί την πλοκή από την αρχή μέχρι την κλιμάκωση της δράσης και την όποια κατάληξή της, μέσα από τα καρέ 26 κομικογράφων, σε μία παλέτα συμβολικών χρωμάτων άσπρου-μαύρου, φωτός και σκοταδιού, μπλε της νύχτας και κόκκινου, με ψηφιοποιημένη ή χειροποίητη επεξεργασία, που σηματοδοτούν παράλληλα την ψυχική κατάσταση των πρωταγωνιστών.

Με αφορμή την διαδραστική επίσκεψη στην αφηγηματική έκθεση των κόμικς  οι μαθητές προβληματίστηκαν, αντάλλαξαν απόψεις και προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα δικό τους σενάριο – κόμικ, βιωματικό ή φανταστικό με θέμα το bullying και την νεανική παραβατικότητα,  με την καθοδήγηση της Σαντίνας  Χαλαβαζή, καθηγήτριας των Εικαστικών. Τέλος, τους μαθητές συνόδευσε και η Αγγελική Καραβά, καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας και Υποδιευθύντρια του σχολείου.



 







 


                                                          




2) Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Όθωνα Κάπαρη, στην Νάουσα της Πάρου, υπό την ξενάγηση του κύριου Γιάννη Βασιλειόπουλου. Στα εκθέματα του Μουσείου υπήρχαν ευρήματα από τη Μυκηναϊκή Ακρόπολη των Κουκουναριών, αρχαία νομίσματα, χάρτες, οικόσημα οικογενειών και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των αγροτών της Πάρου, ναυτικά αντικείμενα, ιστορικά βιβλία και πλούσιο φωτογραφικό υλικό από την Νάουσα την δεκαετία του 50.