Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015

Το διαδίκτυο : ένας καταπληκτικός κόσμος

Οδηγίες για τους μαθητές

Το διαδίκτυο είναι ένας καταπληκτικός κόσμος μάθησης επικοινωνίας και διασκέδασης, είναι όμως και ένας κόσμος ανοιχτός σε όλους, καλούς και κακούς! Υπάρχουν οδηγίες για να απολαμβάνουμε τα οφέλη του Διαδικτύου και να αποφεύγουμε τους πιθανούς κινδύνους. Σας καλούμε να τα διαβάσετε με προσοχή!
  • Δεν αποκαλύπτω ποτέ προσωπικές λεπτομέρειες στο Διαδίκτυο, όπως το πραγματικό μου όνομα, τη διεύθυνση της κατοικίας μου ή το τηλέφωνό μου γιατί δεν ξέρω που μπορεί να καταλήξουν.

  • Δεν αποκαλύπτω σε κανέναν, ούτε και στους καλύτερούς μου φίλους, τους κωδικούς πρόσβασης των λογαριασμών μου στο Διαδίκτυο. Κάποιο άλλο άτομο θα μπορούσε να προφασιστεί ότι είμαι εγώ στο Διαδίκτυο, να διαβάσει το ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο, να αναρτήσει λανθασμένες ή κακές πληροφορίες, να παρενοχλήσει άλλα άτομα ή να διαδώσει ψέματα σε άλλους, χρησιμοποιώντας τον κωδικό αυτό.
  • Γνωρίζω ότι οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία δημοσιεύσω στο Διαδίκτυο, εκείνη τη στιγμή παύει να είναι προσωπική και γίνεται δημοσίως προσβάσιμη, παντού στον κόσμο. Γιαυτό το λόγο, πρέπει πάντα να σκέφτομαι πριν δημοσιεύσω οτιδήποτε στο Διαδίκτυο.
  • Ολοι αφήνουμε ηλεκτρονικά ίχνη στο Διαδίκτυο! Συνεπώς, πρέπει να συμπεριφέρομαι με κανόνες και με ηθική, όπως κάνω στον πραγματικό κόσμο. Θυμάμαι, ότι αν παραβώ κάποιους συγκεκριμένους κανόνες που συνεπάγονται κυρώσεις, τότε μέσα από τα ηλεκτρονικά μου ίχνη θα μπορώ να εντοπιστώ οπουδήποτε στον κόσμο.
  • Ενημερώνω τους γονείς ή τους καθηγητές μου στην περίπτωση που διαβάσω στο Διαδίκτυο κάτι που με ενοχλεί ή που με κάνει να νιώθω άβολα, δίχως να διστάσω. Ακόμα και αν πιστεύω ότι γνωρίζω πολύ καλύτερα το Διαδίκτυο από τους γονείς μου ή τους δασκάλους μου, δεν ξεχνάω ότι εκείνοι μπορούν να με προστατεύουν από κακοτοπιές μέσα από τη γνώση και την εμπειρία τους.
  • Ποτέ δεν συναντώ φίλους που γνώρισα στο διαδίκτυο και που δεν τους γνωρίζω προσωπικά. Τα άτομα αυτά δεν είναι πάντοτε αυτά που ισχυρίζονται ότι είναι, ακόμα και αν αλληλογραφώ ή επικοινωνώ πολύ καιρό μαζί τους.
  • Εάν κάποιος διαδικτυακός φίλος μου ζητήσει να κρατήσω τη φιλία μας μυστική, τότε κάτι δεν πάει καλά. Ποιος αληθινός φίλος θα το ζητούσε αυτό; Πρέπει αμέσως να ενημερώσω τους γονείς μου ή τους καθηγητές μου.

  • Εάν κάποιος μου προσφέρει στο διαδίκτυο κάτι που μου φαίνεται υπερβολικό όπως δώρα ή χρήματα, τότε είναι σίγουρο ότι πρέπει να σταματήσω κάθε είδους επαφή με αυτό το άτομο.
  • Διασταυρώνω πάντα το υλικό που βρίσκω στο διαδίκτυο με άλλες πηγές, όπως βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, ρωτώ επίσης τους καθηγητές ή τους γονείς μου. Ολοι εμείς μπορούμε να είμαστε συγγραφείς του διαδικτύου και δεν είναι όλοι οι άνθρωποι επιστήμονες ή ειδικοί.

  • Αντιμετωπίζω τους άλλους χρήστες του διαδικτύου με τον ίδιο τρόπο που θα ήθελα να μου φέρονται αυτοί. Δεν κατηγορώ ούτε προσβάλλω κάποιον στο διαδίκτυο θεωρώντας ότι αστειεύομαι, γιατί το αστείο μου μπορεί να μη γίνει αποδεκτό και να πληγώσει το άτομο αυτό.

  • Γνωρίζω ότι το κατέβασμα φωτογραφιών, μουσικής ή βίντεο μπορεί να είναι παράνομο. Γιαυτό το λόγο ελέγχω εάν μπορώ να το κάνω αυτό στην ιστοσελίδα ή εάν πρέπει να πληρώσω για την υπηρεσία αυτή. Υπάρχουν πολλές ιστοσελίδες που παρέχουν δωρεάν υλικό στους χρήστες τους.
  • Δεν αντιγράφω κείμενα από υλικό του Διαδικτύου για τις εργασίες μου γιατί είναι σαν να κλέβω. Η αντιγραφή από το Διαδίκτυο μπορεί να είναι παράνομη και δεν βοηθάει καθόλου στην ανάπτυξη των γνωστικών μου δεξιοτήτων και της κριτικής μου ικανότητας.
  • Δεν κάνω αγορές από το Διαδίκτυο αν δεν είναι δίπλα μου ένας γονέας. Αποφεύγω ιστοχώρους που δεν γνωρίζω εάν είναι έγκυροι.
  • Κάνω τακτικά διαλείμματα όταν είμαι στον υπολογιστή, για να ξεκουράζονται τα μάτια μου.

  • Ο χρόνος που μένω στον υπολογιστή και το Διαδίκτυο δεν πρέπει να μου στερεί ούτε ένα λεπτό από το παιχνίδι, τα χόμπυ μου το διαβασμά μου και τον ύπνο μου.
  • Μπορώ να διασκεδάζω στον εικονικό κόσμο του Διαδικτύου, όμως πάντα αναγνωρίζω ότι διαφέρει από τον πραγματικό κόσμο.
Για οτιδήποτε συναντώ στο Διαδίκτυο και με ενοχλεί το καταγγέλω στις παρακάτω διευθύνσεις ή ζητώ βοήθεια στη δωρεάν γραμμή βοήθειας: